Perplexity: Wyjaśnij procesy fonologiczne takie jak concatenation, elisia, intrusion i assimilation w szybkiej brytyjskiej mowie na co najmniej 10 przykładach dla każdego zjawiska
Oto wyjaśnienie głównych procesów fonologicznych występujących w szybkiej brytyjskiej mowie wraz z przykładami dla każdego zjawiska:
1. Concatenation (łączenie dźwięków)
Jest to proces łączenia końcowych i początkowych dźwięków sąsiadujących wyrazów, tworząc nowe dźwięki. Np:
- "Did you" → /dɪdʒə/
- "Gonna" (going to) → /gɒnə/
- "Whatcha" (what are you) → /wɒtʃə/
- "Lemme" (let me) → /lɛmɪ/
- "Wannit" (want it) → /wɒnɪt/
- "Didja" (did you) → /dɪdʒə/
- "Gotta" (got to) → /gɒtə/
- "Hasta" (has to) → /hæstə/
- "Shuddha" (should have) → /ʃʊdəvə/
- "Wouldjya" (would you) → /wʊdʒə/
2. Elision (opuszczanie dźwięków)
Polega na pomijaniu niektórych dźwięków, zwłaszcza nieakcentowanych samogłosek i spółgłosek. Np:
- "Probably" → /prɒbli/
- "Every" → /ɛvri/
- "Chocolate" → /tʃɒklət/
- "Different" → /dɪfrənt/
- "Interesting" → /ɪntrəstɪŋ/
- "Comfortable" → /kʌmftəbl/
- "Vegetable" → /vɛdʒtəbl/
- "Exactly" → /ɪgzæktli/
- "Suppose" → /spəʊz/
- "Towards" → /təwɔːdz/
3. Intrusion (wtrącanie dźwięków)
Jest dodawaniem dźwięku, zwykle /r/ lub /j/, między samogłoskami w sąsiadujących wyrazach. Np:
- "Saw it" → /sɔːrɪt/
- "Borrow it" → /bɒrəʊrɪt/
- "Grow up" → /grəʊrʌp/
- "Jaw open" → /dʒɔːrəʊpən/
- "Drier air" → /draɪərɛə/
- "Nicer one" → /naɪsərwʌn/
- "Bluer ink" → /bluːrɪŋk/
- "Hire a" → /haɪrəʳə/
- "Saw you" → /sɔːrjʊ/
- "Throw it" → /θrəʊrɪt/
4. Assimilation (upodobnienie dźwięków)
Polega na upodabnianiu sąsiadujących dźwięków pod względem miejsca lub sposobu artykulacji. Np:
- "Good boy" → /ɡʊbɔɪ/ (upodobnienie miejsca artykulacji)
- "Hands off" → /hænzɒf/ (upodobnienie dźwięczności)
- "That year" → /ðæʦ jɪə/ (upodobnienie miejsca artykulacji)
- "Lived there" → /lɪvdɛə/ (upodobnienie dźwięczności)
- "Robbed bank" → /rɒbæŋk/ (upodobnienie miejsca artykulacji)
- "Cats sleep" → /kæssliːp/ (upodobnienie dźwięczności)
- "Eighth note" → /eɪθnəʊt/ (upodobnienie miejsca artykulacji)
- "Stuffed bear" → /stʌfbeə/ (upodobnienie dźwięczności)
- "Jumped high" → /dʒʌmthaɪ/ (upodobnienie miejsca artykulacji)
- "Robbed Pete" → /rɒbdiːt/ (upodobnienie dźwięczności)
Te procesy fonologiczne są powszechne w szybkiej, potocznej mowie Brytyjczyków i przyczyniają się do jej specyficznego brzmienia. Zrozumienie tych zjawisk pomaga w lepszym rozumieniu języka mówionego.
Citations:
[1] Fonologia i fonetyka języka angielskiego - Wikipedia https://pl.wikipedia.org/wiki/Fonologia_i_fonetyka_j%C4%99zyka_angielskiego
[2] [DOC] 08_gramatyka_opisowa_1hjs.doc https://wsb.edu.pl/files/pages/1388/08_gramatyka_opisowa_1hjs.doc
[3] Procesy fonetyczno-fonologiczne w mowie dzieci ze specyficznymi ... https://www.wieszcz.pl/procesy-fonetyczno-fonologiczne-w-mowie-dzieci-ze-specyficznymi-zaburzeniami-jezykowymi-analiza-zaburzen-paradygmatycznych,id592365.html
[4] [PDF] Procesy fonetyczno-fonologiczne w nieregionalnej odmianie języka ... https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/f6e67612-6d52-4bf6-8c68-d830921e7ee7/content
[5] Mieszkam od wielu lat w Wielkiej Brytanii i wciąż mam problemy ze ... https://www.etutor.pl/forum/thread/1202736-Mieszkam_od_wielu_lat_w_Wielkiej_Brytanii_i_wciaz_mam_problemy_ze_zroz.html
Perplexity: Wyjaśnij procesy fonologiczne takie jak concatenation, elisia, intrusion i assimilation w szybkiej brytyjskiej mowie na co najmniej 10 przykładach dla każdego zjawiska
Oto wyjaśnienie głównych procesów fonologicznych występujących w szybkiej brytyjskiej mowie wraz z przykładami dla każdego zjawiska:
1. Concatenation (łączenie dźwięków)
Jest to proces łączenia końcowych i początkowych dźwięków sąsiadujących wyrazów, tworząc nowe dźwięki. Np:
- "Did you" → /dɪdʒə/
- "Gonna" (going to) → /gɒnə/
- "Whatcha" (what are you) → /wɒtʃə/
- "Lemme" (let me) → /lɛmɪ/
- "Wannit" (want it) → /wɒnɪt/
- "Didja" (did you) → /dɪdʒə/
- "Gotta" (got to) → /gɒtə/
- "Hasta" (has to) → /hæstə/
- "Shuddha" (should have) → /ʃʊdəvə/
- "Wouldjya" (would you) → /wʊdʒə/
2. Elision (opuszczanie dźwięków)
Polega na pomijaniu niektórych dźwięków, zwłaszcza nieakcentowanych samogłosek i spółgłosek. Np:
- "Probably" → /prɒbli/
- "Every" → /ɛvri/
- "Chocolate" → /tʃɒklət/
- "Different" → /dɪfrənt/
- "Interesting" → /ɪntrəstɪŋ/
- "Comfortable" → /kʌmftəbl/
- "Vegetable" → /vɛdʒtəbl/
- "Exactly" → /ɪgzæktli/
- "Suppose" → /spəʊz/
- "Towards" → /təwɔːdz/
3. Intrusion (wtrącanie dźwięków)
Jest dodawaniem dźwięku, zwykle /r/ lub /j/, między samogłoskami w sąsiadujących wyrazach. Np:
- "Saw it" → /sɔːrɪt/
- "Borrow it" → /bɒrəʊrɪt/
- "Grow up" → /grəʊrʌp/
- "Jaw open" → /dʒɔːrəʊpən/
- "Drier air" → /draɪərɛə/
- "Nicer one" → /naɪsərwʌn/
- "Bluer ink" → /bluːrɪŋk/
- "Hire a" → /haɪrəʳə/
- "Saw you" → /sɔːrjʊ/
- "Throw it" → /θrəʊrɪt/
4. Assimilation (upodobnienie dźwięków)
Polega na upodabnianiu sąsiadujących dźwięków pod względem miejsca lub sposobu artykulacji. Np:
- "Good boy" → /ɡʊbɔɪ/ (upodobnienie miejsca artykulacji)
- "Hands off" → /hænzɒf/ (upodobnienie dźwięczności)
- "That year" → /ðæʦ jɪə/ (upodobnienie miejsca artykulacji)
- "Lived there" → /lɪvdɛə/ (upodobnienie dźwięczności)
- "Robbed bank" → /rɒbæŋk/ (upodobnienie miejsca artykulacji)
- "Cats sleep" → /kæssliːp/ (upodobnienie dźwięczności)
- "Eighth note" → /eɪθnəʊt/ (upodobnienie miejsca artykulacji)
- "Stuffed bear" → /stʌfbeə/ (upodobnienie dźwięczności)
- "Jumped high" → /dʒʌmthaɪ/ (upodobnienie miejsca artykulacji)
- "Robbed Pete" → /rɒbdiːt/ (upodobnienie dźwięczności)
Te procesy fonologiczne są powszechne w szybkiej, potocznej mowie Brytyjczyków i przyczyniają się do jej specyficznego brzmienia. Zrozumienie tych zjawisk pomaga w lepszym rozumieniu języka mówionego.
Citations:
[1] Fonologia i fonetyka języka angielskiego - Wikipedia
https://pl.wikipedia.org/wiki/Fonologia_i_fonetyka_j%C4%99zyka_angielskiego
[2] [DOC] 08_gramatyka_opisowa_1hjs.doc
https://wsb.edu.pl/files/pages/1388/08_gramatyka_opisowa_1hjs.doc
[3] Procesy fonetyczno-fonologiczne w mowie dzieci ze specyficznymi ...
https://www.wieszcz.pl/procesy-fonetyczno-fonologiczne-w-mowie-dzieci-ze-specyficznymi-zaburzeniami-jezykowymi-analiza-zaburzen-paradygmatycznych,id592365.html
[4] [PDF] Procesy fonetyczno-fonologiczne w nieregionalnej odmianie języka ...
https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/f6e67612-6d52-4bf6-8c68-d830921e7ee7/content
[5] Mieszkam od wielu lat w Wielkiej Brytanii i wciąż mam problemy ze ...
https://www.etutor.pl/forum/thread/1202736-Mieszkam_od_wielu_lat_w_Wielkiej_Brytanii_i_wciaz_mam_problemy_ze_zroz.html
Wykup dostęp, aby dodać komentarz.