Poniżej znajdziesz podsumowanie tego, jaką wiedzą powinien dysponować kursant platformy eTutor, aby móc określić swoją znajomość języka na poziomie B2.
Gdy osiągniesz poziom B2 na platformie eTutor, powinieneś znać i rozumieć następujące zagadnienia gramatyczne:
| Future Continuous |
| The z nazwami własnymi |
| Przedimek zerowy |
| Trzeci tryb warunkowy |
| Mieszane tryby warunkowe |
| Kauzatywna forma have – have sth done |
| Strona bierna – różne czasy |
| Czasowniki modalne w przeszłości (could, be able to, have to) |
| Różne zastosowania przyimków (in, at, on, by, for, of, to, with) |
| At the end vs in the end |
| Nieformalne question tags |
| Zdania względne z przyimkami (relative clauses) |
| Must, have to, should, ought to |
| Kolokacje czasowników z przyimkami |
| Czasowniki łączące (to be, seem, appear, prove, smell, see, itd.) |
| Używanie czasu Present Simple do mówienia o przyszłości |
| Przysłówki i przyimki ruchu (up, down, across, along, around, in, itd.) |
| Wish |
| Reported questions |
| Kolejność przymiotników w zdaniu |
| Przymiotniki, które można i których nie można stopniować |
| Mowa zależna |
Na poziomie B2 powinieneś znać słownictwo z wymienionych grup leksykalnych:
| Grupa leksykalna | Przykłady (poniższa lista nie zawiera wszystkich wymaganych elementów grupy) |
|---|---|
| Geografia | plateau, peak, densely populated, inhabitant |
| Kontynenty, oceany i rzeki | Asia, the Vistula, the Caribbean Sea |
| Stolice europejskie | Madrid, Budapest, Luxembourg, Riga |
| Niektóre kraje europejskie | Montenegro, Monaco, Finland, Estonia |
| Zaręczyny i ślub | get engaged, wife-to-be, married, groom |
| Zdrowie i choroby | diagnosis, off-colour, critical condition |
| Bezpieczeństwo | safety, security guard, fire exit, bunker |
| Kosmetyki i środki czystości | washing powder, lipliner, lotion, hair gel |
| Uzależnienia | addiction, smoking, drinker, addict |
| Transport | request stop, restaurant car, commute |
| Zioła i przyprawy | thyme, peppermint, saffron, oregano |
| Gotowanie | knead, crumble, stew, roast, dice |
| Katastrofy naturalne | blizzard, famine, typhoon, whirlwind |
| Na farmie | farmer, coop, silo, haystack, crops |
| Zwierzęta hodowlane | piglet, gander, ewe, mare |
| Gatunki literackie | elegy, satire, short story, tragedy |
| Pojazdy | company car, delivery van, people carrier |
| Obsługa komputera | open a file, file manager, install |
| Położenie i kierunki | northern, outside, back to back, vertical |
| Prowadzenie samochodu | change lanes, park, reverse, speed up |
| Cechy charakteru | self-confident, impatient, sociable, tough |
| Narządy wewnętrzne | spinal cord, duodenum, aorta, spleen |
| Miłość | ties of love, love sick, love song, passion |
| Wygląd | appearance, hairstyle, red hair, skinny |
| Sklepy | delicatessen, jeweler, hypermarket |
| Podobieństwa i różnice | equality, resemble, diverse, isolation |
| Sztuka | draw in pencil, statue, bust, studio |
| Kraj | homeland, province, emigration, patriot |
| Rząd | minister, reform, budget, mandate |
| Sprzęt fotograficzny | lens, shutter, self-timer, film, flash |
| Fotografia | photo session, retake a shot, cover photo |
| Pogoda | moist, foggy, clouded, moisture, flurry |
| Życie w mieście | cosmopolitan, main station, boulevard |
| Pieniądze | commission, teller, income tax, investment |
| Gesty i zachowanie | gesture, grimace, make a wry face, weep |
| Grupa leksykalna | Przykłady (poniższa lista nie zawiera wszystkich wymaganych elementów grupy) |
|---|---|
| Akcesoria rowerowe | handlebars, reflector, pannier, dynamo |
| Protesty i demonstracje | manifesto, hunger strike, negotiation |
Gdy zakończysz naukę na poziomie B2, powinieneś poradzić sobie przynajmniej w stopniu podstawowym w następujących sytuacjach:
| Umawianie się do lekarza |
| Na dworcu kolejowym |
| Problemy z samochodem |
| Bycie spóźnionym i czekanie |
| Przepraszanie |
Powinieneś potrafić poradzić sobie z następującymi formami pisemnymi:
| Opis jakiegoś miejsca |
| Opis wad i zalet czegoś |
| Drobne ogłoszenie |
Na poziomie B2 powinieneś poradzić sobie z czytaniem następujących tekstów:
| Krótki artykuł prasowy |
| Sprawozdanie z konferencji |
| Reklama |
| Ogłoszenie |
Na tym poziomie powinieneś rozumieć dyskusje oraz prezentacje na tematy, które są Ci znane.