Pomoc: Gra Wordsmith - zasady gry

Zadaniem graczy jest układanie słów w formie krzyżówki na planszy, z przydzielanych im losowo liter.

Przykładowy zrzut ekranu wykonany podczas rozgrywki:

Wordsmith

Ruchy w grze

Użytkownik posiada cztery możliwości ruchów w grze:

  1. Dołożenie nowego słowa na planszę z liter, które zostały mu przydzielone
  2. Wymianę jednej lub więcej liter
  3. Pominięcie tury (pas)
  4. Skorzystanie z funkcji “Podpowiedź”

Dozwolone oraz niedozwolone słowa

Dopuszczalne jest używanie angielskich słów za wyjątkiem:

  • nazw własnych (w tym imion, nazwisk, nazw geograficznych, nazw firm, marek produktów, itp.)
  • skrótów
  • słów z użyciem apostrofu
  • słów połączonych ze sobą łącznikiem

Każde słowo musi składać się z minimum dwóch liter. Dopuszczalne jest stosowanie odmienionych form (na przykład forma liczby mnogiej rzeczownika, formy czasu przeszłego czasownika).

Dokładanie liter na planszę

Słowa należy układać poziomo, w jednym wierszu (w kierunku od lewej strony do prawej) lub pionowo, w jednej kolumnie (z góry na dół). Niedozwolone jest układanie słów po przekątnej (na ukos). Wraz z zakończeniem ruchu, zmiana położenia liter na planszy jest niemożliwa. Wyjątkiem jest sytuacja, w której słowo zostanie uznane przez system za niepoprawne (nie ma go w słowniku).

Jeżeli ułożone na planszy litery sąsiadują ze sobą, muszą tworzyć wspólnie pełne słowo – podobnie jak w krzyżówce. Niedozwolone jest dokładanie w jednym ruchu płytek do różnych słów, w różnych częściach planszy.

Puste płytki - blanki

Gracz, który wylosował blank, a więc pustą płytkę, może użyć ją jako dowolną literę z alfabetu. Blank nie ma żadnej wartości punktowej. Po wyłożeniu pustej płytki na planszę wybranej litery nie można zmienić w kolejnych turach.

Tworzenie słów w grze

Nowe słowa można tworzyć na następujące sposoby:

  • Dodając jedną lub kilka płytek na początku i/lub na końcu słowa, które zostało już wcześniej utworzone na planszy.
  • Układając słowo pod kątem prostym do słowa, które znajduje się już na planszy. Wówczas nowe słowo musi wykorzystywać jedną z liter słowa istniejącego na planszy.
  • Układając nowe słowo równolegle do słowa, które znajduje się już na planszy. Słowo należy ułożyć w taki sposób, aby płytki, które się stykają, utworzyły całe słowa.
  • Nowe słowo może również dodać literę do istniejącego słowa (Przykład: wyraz PRYMAS łączy się przez literę S z wyrazem PRÓBUJE, przedłużając je jednocześnie i tworząc SPRÓBUJE).
  • Ostatnią możliwością jest utworzenie „kładki” pomiędzy dwiema lub większą liczbą liter. (Przykład: miedzy litery T i M wstawiono ĘŻA, tworzac słowo WY-T-ĘŻA-M-Y. W tym przypadku litery T i M stanowią taki właśnie „mostek” - u nas „kładkę”. Może się zdarzyć, że długi wyraz obejmie dwa pola premii słownej).

Wymiana liter

Każdy gracz może w ramach swojej tury dokonać wymiany jednej lub większej liczby liter ze stojaka, o ile w puli pozostała przynajmniej jedna litera. Liczba pozostałych liter w puli jest wyświetlana w przycisku “Wymiana.” Wraz z chwilą wymiany liter, ruch gracza w danej turze zostaje uznany za zakończony.

Podpowiedź

W ciągu jednej gry użytkownik może trzy razy skorzystać z podpowiedzi. Funkcja “Podpowiedź” utworzy najwyżej punktowane słowo na planszy z dostępnych w danym ruchu liter gracza. Tak utworzone słowo można zatwierdzić naciskając “OK” lub cofnąć przyciskiem “COFNIJ.”

Uwaga: naciśnięcie przycisku “COFNIJ” nie powoduje zwiększenia liczby podpowiedzi!

Punktacja

Po znaku "×" podana jest liczba płytek z daną literą.

  • 0 punktów: blank × 2–4
  • 1 punkt: A×9, D×4, E×12, I×9, L×4, N×6, O×8, R×6, S×4, T×6, U×4
  • 2 punkty: B×2, C×2, F×2, G×3, H×3, M×2, P×2, V×2, W×2, Y×2
  • 3 punkty: K×1
  • 4 punkty: X×1
  • 5 punktów: J×1, Q×1, Z×1

Pominięcie tury

Niezależnie od tego, czy gracz posiada możliwość utworzenia słowa ze zgromadzonych liter, czy też nie, może on podjąć decyzję o opuszczeniu kolejki. Jeżeli jednak wszyscy gracze kolejno zadecydują o opuszczeniu kolejki dwa razy z rzędu, wówczas gra zostanie uznana za zakończoną.

Specjalna premia

Specjalna premia w wysokości 25 punktów zostaje przyznana graczowi, któremu uda się w jednym ruchu wyłożyć wszystkie płytki ze stojaka. Premia zostanie dodana do punktów za dane słowo (po wcześniejszym uwzględnieniu premii literowych i słownych dla wyłożonych płytek).

Zakończenie gry

Gra zostaje uznana za zakończoną wraz z chwilą, kiedy:

  1. Wszystkie płytki z literami zostały wyjęte z woreczka, a jeden z graczy wykorzystał wszystkie wylosowane przez niego płytki
  2. Gdy wszyscy gracze opuszczą dwie kolejki z rzędu

Pomoc i wsparcie