ZALOGUJ SIĘ

Jakiego czasu powinienem użyć ?

4 lata temuostatnia aktywność: 4 lata temu
Mam takie pytanie. Czy gdy chcemy powiedzieć komuś o wydarzeniu z niedalekiej przeszłości { wczoraj} malowałem ścianę , i z tego powodu jestem niewyspany i zmęczony dzisiaj . Czy użycie czasu Present Perfect będzie odpowiednie w takiej sytuacji ?
Jestem początkującym więc proszę o wyrozumiałość.
compensa

Wykup dostęp, aby dodać komentarz.

 

Odpowiedzi: 4

Ja chyba dałabym Present Perfect Continuous.
https://www.youtube.com/watch?v=bpFKuNN6cuY
B
Bogusia1231

Wykup dostęp, aby dodać komentarz.

Wczoraj to już raczej daleka przyszłość i użyłbym czasu przeszłego Past lub Past Continuous. Czyli:
Pomalowałem wczoraj ścianę - I painted a wall yesterday. I did not sleep much and now I am tired
Malowałem wczoraj ścianę - I was painting a wall yesterday till late so I am sleepy now.

Present Perfect Continuous to raczej jeśli dziś na przykład malowałem ścianę od rana i jestem padnięty: I have been painting a wall since 7 a.m. so I am dead on my feet.
darkobo
piotr.grela - Ja bym użył Present Perfect Continuous bo to jest skutek widoczny, odczuwalny skutek w chwili mówienia...
Malowałem jedną scianę i jestem padnięty jak pies pluto.

Ale generalnie nie używa Present Perfect z określnikami czasu jak yesterday - wczoraj.
- 4 lata temu zmieniany: 4 lata temu

Wykup dostęp, aby dodać komentarz.

Cześć,

najważniejszym elementem tego zdania, na którym należy się skupić, jest aspekt dokonany lub niedokonany wspomnianego zdarzenia.

W zdaniu ,,Wczoraj malowałem ścianę, dlatego dzisiaj jestem zmęczony" mamy czasownik ,,malowałem", jednak nie jest on dokonany. Nie wiemy, czy ta osoba pomalowała tę ścianę do końca, czy wymaga ona dalszych prac. Dlatego zdanie powinno brzmieć "I was painting a wall yesterday that is why I am tired today".